woensdag 2 maart 2011

Agnes Water & 1770

Om van Fraser Island/Rainbow Beach naar de volgende grote attractie, Airlie Beach/de Whitsundays (nabij het Great Barrier Reef) te komen, moet je heel ver rijden, door heel weinig interessants. Een rit met de Greyhound doet er minstens 15 uur over, geen fijn vooruitzicht, en in mijn geval vooral heel onnodig, omdat mijn zeilboot pas over vijf dagen vertrok. Van andere reizigers had ik gehoord dat Agnes Water en de aangrenzende nederzetting Town of 1770, zo halverwege op de route, wel een leuke plaats was om wat tijd door te brengen.

Agnes Water was nog kleiner dan Rainbow Beach en had niet eens een hoofdstraat, maar alleen een blok winkels op een kruising. Het hostel was gelukkig echt heel fijn, met een tropische tuin met hangmatten en een keuken die vier keer per dag grondig werd schoongemaakt. Dé attractie van Agnes Water was Scooteroo, een campy, over the top, het-lijken-net-motoren, scootertour. Voorafgaand aan de drie uur durende trip werd je uitgedost in een leren jack met vlammen, helm met vlammen en plaktattoos (heel-moeilijke-verwijderbare-jezus-ik-loop-voor-lul-plaktattoos, bleek later), terwijl op de achtergrond Bon Jovi and Bryan Adams het geheel afmaakten.

Om te mogen rijden hoefde je alleen een rijbewijs te hebben, dus geen motorbewijs, want het waren immers scooters. Maar net zoals bij de kanotrips zonder gids en uitelkaarvallende 4WD's, waren de regels hier niet zo streng en bleken het scooters te zijn die makkelijk 80 km/u haalden. (Steeds terugkerende gedachte: “Oeh, ik kan hiermee gewoon op de Ring Amsterdam rijden”.) Nadat ik de kneus voor mij, die waarschijnlijk nooit geleerd had te fietsen, dus niet kon balanceren en niet harder dan 40 durfde, eindelijk mocht inhalen, was het dan ook vol gas, samen met m'n nieuwe Deense en (eindelijk!) toffe Duitse motor-, ehm, scootergangleden, waarvan er een helemaal geen rijbewijs had (“Maar dat heb je nooit tegen ons gezegd, dus wij weten dat niet. Je spreekt alleen Duits en dat verstaan we niet. Oké? Oké.”, aldus de bendeleider, ehm, tourguide).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten