donderdag 17 februari 2011

Brisbane

Er zijn voor toeristen niet zo heel veel redenen om Brisbane te bezoeken, maar omdat Laurie, een versgemaakte vriendin die ik had leren kennen tijdens de Great Ocean Road-tour daar woonde, besloot ik er toch eventjes heen te gaan. En eigenlijk was het best een leuke stad, zonder veel beroemde bezienswaardigheden, maar over het algemeen wel mooi om te zien. Zoals elke andere stad in Australiƫ is het hartstikke nieuw, maar desondanks proberen ze er toch nog een oude feel aan te geven, bijvoorbeeld door de kerken in 'oude stijl' te bouwen, iets wat totaal niet uit de verf komt, vooral als je er een wolkenkrabber achter zet. Veel schade van de overstromingen heb ik trouwens niet gezien, maar ik wist dan ook niet precies welk deel van Brisbane getroffen was.

Ik sliep in een hostel waar het management het om een of andere reden nodig vond om elke regel (Geen alcohol in de dorms! Geen alcohol na tien uur! Geen bezoekers zonder toestemming! Als je eten jat word je eruit gekickt! Camerabewaking! Handen boven de dekens!) tenminste vijf keer per ruimte af te drukken op A4-formaat, waardoor je dus het gevoel had dat je op schoolkamp was. Afgezien daarvan was het best een fijn, schoon, hostel en ben ik nog wat wezen drinken in de aangrenzende bar met twee kamergenoten.

De volgende ochtend had ik met Laurie afgesproken en vertelde ze me dat haar huis in Melbourne was ondergelopen nadat we terug waren gekomen van de Great Ocean Road, terwijl ze juist daarheen was verhuisd vanwege de overstromingen in Brisbane, waar ze eerst woonde. En nu weer eenmaal terug in Brisbane, zou ik als ik haar was er niet te gerust op zijn dat dat de laatste keer was, want het regende van tijd tot tijd echt verschrikkelijk hard. Gelukkig duurden die buien gemiddeld maar zo'n tien minuten, maar je bent dan ook wel echt helemaal doorweekt als je erin terecht komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten