zondag 22 mei 2011

Taupo times 2: Het politiebureau

Een lieve oudere meneer kwam langs bij het hostel omdat hij een fototoestel had gevonden en dacht dat die wellicht van een van onze gasten was. Zo gaat dat hier in het dorp. Na wat research van onze kant, kwamen we tot de conclusie dat het níet van onze gasten was, omdat er foto's van huisfeesten, rugbywedstrijden en een jongen in een schooluniform op stonden. Daarom besloten we het fototoestel bij het politiebureau af te geven, omdat wij er niks mee konden. Zo gaat dat hier in het dorp. Ik was nog nooit bij het politiebureau geweest, dus ik vond het wel een leuke taak, misschien dat het bij zou dragen aan mijn integratie.

“Hallo, ik kom deze camera afgeven, die is gevonden bij de YHA.”
“Ok, ik moet even een formuliertje invullen. Wat is je naam?”
“Ik geef wel even een identiteitsbewijs, dat is wat makkelijker.”
*Schrijft naam over van id-kaart.*
“Waar kom je vandaan?”
Dat kan ze toch aan m'n id zien?
“Uit Nederland.”
“Oooh, daar is drugs legaal toch?”
“Eh ja, soort van.”

Wat voor een vraag is dat in godsnaam voor een politieagent? Blijf lekker in je rol! Dat nou elke stoner dat vraagt, oké, maar een politieagent? Ik weet dat Nieuw-Zeeland zo ongeveer het hoogste cannabisgebruik in de wereld heeft, dat iedereen blowt en het klimaat perfect is voor wietplanten in de achtertuin, maar ik weet niet helemaal hoe ik daar op moet reageren als een politieagent in een land waar het (toch) illegaal is me dat vraagt. Op zo'n toon.

“Hoe lang ben je hier?”
“Een tijdje, m'n contract loopt tot april.”
“Je weet dat je niet in je eentje in het donker moet lopen?”
“Ehm, hoezo?”
“Drie jaar geleden is er iemand vermoord.”
Drie jaar geleden? In Londen wordt er, afhankelijk van het stadsdeel, elke dag/week/maand wel iemand vermoord.
“Oh, oké. Bedankt voor de info. Ik zal voorzichtig zijn.”

Terug op werk.
“De mevrouw van het politiebureau zei dat ik niet in m'n eentje in het donker kon lopen...”
“Haha, nou je heb hier wel slechte buurten hoor.”
“Slechte buurten?”
“Jaha, naar Scannel Street wil je niet hoor, als het donker is. Gangs enzo.”
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet proef op de som genomen. Maar bij deze geeft ik jullie een streetview link van Scannel Street (al dan niet in het donker), zodat jullie een beetje een idee krijgen van de achterbuurt van Taupo.



Grotere kaart weergeven

Al die vrijstaande huizen die voor een grimmige sfeer zorgen. Die keurig gemaaide bermen die de criminaliteit bevorderen. Het gebrek aan geparkeerde auto's en bomen die het de ultieme hangout voor gespuis maakt. Opvallend is wel dat Google Streetview halverwege de straat is opgehouden opnames te maken...

Gelukkig woon ik in een villa in een nette wijk:



Grotere kaart weergeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten